Isnin, 7 April 2014

BETULKAN NIAT


Abu Hurairah r.a. berkata; Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya Allah tidak melihat rupa mu, dan tidak melihat harta mu, dan tidak melihat keadaan mu, tetapi melihat amal dan hati mu”.

Setiap Amalan atau perbuatan Bergantung pada NIAT. Apa saja yang kita buat biarlah IKHLAS semata-mata kerana Allah dari sekecil-kecil perkara misalnya membuang pelepah kelapa yang menghalangi jalan hingga perkara yang besar seperti membantu kawan yang menghadapi musibah atau meringgankan bebannya atau meyibarkan risalah Allah dan sebagainya, perlu disertai dengan NIAT kerana ALLAH bukan sebab yang lain. Kita boleh mengatakan memang itu kerana ALLAH tapi hakikatnya ALLAH MAHA MENGETAHUI.

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin ‘Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah s.a.w.bersabda maksudnya : “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan..”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Para Ulama’ telah bersepakat mengatakan bahawa setiap amalan yang dilakukan oleh Mukmin yang mukallaf tidak dikira dari sudut syara’ dan tidak diberi pahala dengan hanya melakukannya kecuali disertai dengan niat. Niat adalah salah satu daripada rukun di dalam ibadat langsung (al-‘ibadatul maqshudah) seperti solat, haji dan puasa. Ibadat-ibadat tersebut dikira tidak sah kecuali apabila dilakukan dengan niat. Begitu jugalah dengan perbuatan-perbuatan lain kalau dibuat bukan kerana Allah akan menjadi sia.

Niat yang ikhlas untuk melakukan sesuatu ibadah atau perbuatan adalah terletak dihati. Niat inilah menjadi ibu dalam semua amal ibadah, amal soleh dan amal kebajikan yang kita lakukan. Ibadah dan pekerjaan kita akan terbatal dan tidak dipandang oleh Allah s.w.t apabila tidak ada niat atau niatnya menyempang dari tujuan asal.

JESTERU ITU PEBETULLAH NIAT DAN TINDAKAN KITA SUAPAYA KITA TIDAK TERMASUK ORANG YANG RUGI, BUAT PERKARA BAIK TAPI MENJADI SIA-SIA. MISALNYA ORANG BERNIAGA, BARANG SEMUA HABIS ORANG TENGOK LAKU DAN PASTI UNTUNG TAPI UNTUNGNYA ENTAH KE MANA KERANA SILAP PENGKIRAAN.

Tiada ulasan:

JUMPA KAWAN LAMA DATUK BAKAR

AGAK lama saya tidak menemui  Datuk Abu Bakar Abdullah  kerana beliau banyak menetap di Kuala Lumpur. Cuma baru-baru ini  ketika beliau bal...