Sabtu, 22 November 2014

MEDIA SOSIAL MEDAN KAUM NABI LUTH CARI MANGSA

DULU semasa mula2 mengenali dunia FB yang telah melalui pengalaman diganggu manusia dua alam ini. Akhirnya saya remove seorang demi seorang. dan keadaan jadi reda dan tenang.

Baru-baru ini episod yang sama berulang lagi. Pertama dari sesaorang yang dah lama jadi kawan saya. Saya pernah chating sekali dengan dia dan saya nampak dia mirip kearah itu dan selepas itu saya sudah tidak lagi berminat melayan dia. Dia sering masuk bagi salam... saya jawab dalam hati saja dan tidak respon di chatbox.
 
Setelah beberapa kali berlaku macam tu akhirnya dia bagi salam dan sent gambar dia. Saya diam dan tidak respon. Dan baru2 ini dia ulangi lagi... lalu saya bertanya untuk apa dia sent gambar dia kepada saya... dia jawab tersilap sent. Saya kata kalau sekali mungkin ya dan dua kali bukan lagi tersilap... lalu saya remove dia.

Esoknya datang lagu seorang... terus approce... mengatakan dia suka tengok saya... bermisai dan berjanggut dan bla...bla... bla. Saya tidak respon sebaliknya merayap ke wall dia... dan saya dapati salah seorang kawan saya ada dalam senarai frenlist dia, dan dia ni juga saya remove.

Saya berfikir panjang untuk menulis bukan tujuan mengaibkan sesiapa kerana saya tidak menyatakan siapa mereka. Saya nak jelaskan yang saya langsung tidak berminat dan saya tak ragu2 akan remove sesiapa saja yang menunjukkan sikap sedemikian.

Saya yakin ramai yang melalui pengalaman seumpama ini tapi mendiamkan diri... jangan diam bagi membendung gejala ini kita perlu ceritakan... supaya golongan ini tidak bermaharajalela di sini.

Gejala ini memang berluasa dalam media social. Malah yang paling menghairankan saya ada golongan ini berselindung di sebalik imej Islam. Terdapat juga yang menggunakan gelaran bapa angkat da nada yang meminta untuk dijadikan anak atau adik angkat. Gelaran itu bertujuan untuk memesrakan perhubungan dan kemudiannya mereka akan memasukan jarum halus mereka mempergaruhi orang yang mereka dekati.

Golongan ini merupakan jelmaan kaum Nabi Luth dulu. Nabi Luth adalah anak saudara dari Nabi Ibrahim. Ayahnya yang bernama Hasan bin Tareh adalah saudara sekandung dari Nabi Ibrahim. Ia beriman kepada bapa saudaranya Nabi Ibrahim mendampinginya dalam semua perjalanan dan sewaktu mereka berada di Mesir berusaha bersama dalam bidang perternakan yang berhasil dengan baik binatang ternaknya berkembang biak sehingga dalam waktu yang singkat jumlah yang sudah berlipat ganda itu tidak dapat ditampung dalam tempat yang disediakan .

 Akhirnya perkongsian Ibrahim-Luth dipecah dan binatang ternakan serta harta milik perusahaan mereka di bahagi dan berpisahlah Luth dengan Ibrahim pindah ke Yordania dan bermukim di sebuah tempat bernama Sadum.

Masyarakat Sadum adalah masyarakat yang rendah tingkat moralnya,rosak mentalnya, tidak mempunyai pegangan agama atau nilai kemanusiaan yang beradab. Kemaksiatan dan kemungkaran bermaharajalela dalam pergaulan hidup mereka. Pencurian dan perampasan harta milik merupakan kejadian hari-hari di mana yang kuat menjadi kuasa sedang yang lemah menjadi korban penindasan dan perlakuan sewenang-wenang.

 Maksiat yang paling menonjol yang menjadi ciri khas hidup mereka adalah perbuatan homoseks {liwat} di kalangan lelakinya dan lesbian di kalangan wanitanya. Kedua-dua jenis kemungkaran ini begitu bermaharajalela di dalam masyarakat sehinggakan ianya merupakan suatu kebudayaan bagi kaum Sadum.




Nabi Luth mengajak mereka beriman dan beribadah kepada Allah meninggalkan kebiasaan mungkar menjauhkan diri dari perbuatan maksiat dan kejahatan yang diilhamkan oleh iblis dan syaitan. Ia memberi penerang kepada mereka bahawa Allah telah mencipta mereka dan alam sekitar mereka tidak meredhai amal perbuatan mereka yang mendekati sifat dan tabiat kebinatangan dan tidak sesuai dengan nilai-nilai kemanusiaan dan bahawa Allah akan memberi ganjaran setimpal dengan amal kebajikan mereka. Yang berbuat baik dan beramal soleh akan diganjar dengan syurga di akhirat sedang yang melakukan perbuatan mungkar akan di balaskannya dengan memasukkannya ke dalam neraka Jahanam.

Allah SWT berfirman: "Dan (ingatlah kisah) Luth, ketika ia berkata kepada kaumnya: "Mengapa kamu mengerjakan perbuatan keji itu sedang kamu melihat(nya). Mengapa kamu mendatangi laki-laki untuk (memenuhi) nafsu(mu), bukan mendatangi wanita? Sebenarnya kamu adalah kaum yang tidak dapat mengetahui (akibat perbuatanmu)." (QS. an-Naml: 54-55)

Sabda pula Nabi Muhammad bersabda, maksudnya: "Perkara yang paling aku takuti menimpa ke
atasmu adalah perbuatan kaum Luth. Dilaknati mereka yang melakukan perbuatan

seumpama kaum Luth." (Hadis riwayat Ibn Majah, at-Tirmidzi dan al-Hakim).

Jumaat, 21 November 2014

SEMUA ORANG TAHU INI



SEMUA orang tahu dan sering mengatakan bahawa buat apa harta yang dikumpul bertimbun-timbun sedangkan apabila kita balik menemui Allah Azzawajalla hanya sekeping kain putih untuk membalut tubuh yang terbaring kaku tak bernyawa.

Namun sering terjadi pertelingkahan manusia merebut harta dunia. Dikalangan ahli perniagaan khususnya yang berkiatan dengan kontrak kerajaan adakalanya sanggup mengamalkan rasuah untuk mendapatkan projek. Para pegawai yang diamanahkan menjalankan tugas juga adakalanya mengamalkan budaya itu.

Apabila ibu atau bapa kita meninggal dunia meninggalkan harta wang ringgit, emas dan tanah lazimnya akan menimbulkan perbalahan dikalangan keluarga. Malah ada sampai tidak bertegur sapa dan putus hubungan siratulrahim. Allahyarham Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee telah filemkan dalam filemnya Tiga Abdul.

Semua mereka yang beragama Islam sedar rasuah dan salahguna kuasa itu salah disisi undang-undang negara apalagi agama tapi perkara itu tetap berlaku. Mereka juga sedar bahawa apabila mereka mati nanti hanya kain putih yang mereka bawa ke liang lahat, tapi perkara itu tetap mereka lakukan.

Mereka juga sedar dan tahu bahawa dibahu kiri mereka terdapat malaikat, ATID yang menulis setiap dosa yang mereka lakukan, mereka tetap lakukan. Mereka juga tahu akan datang Mungkar dan Nakir yang akan menyoal mereka apabila mereka mati dialam kubur, namun perkara ini tetap mereka lakukan.

Mereka juga tahu adanya ‘Mizan” atau timbangan pahala dan dosa diakhirat kelak. Mereka juga sedar adanya Titi Siratul Mustaqim yang besarnya rambut yang dibelah tujuh. Titian yang memisahkan Padang Mahsyar dengan Syurga, namun amalan buruk itu tetap diamalkan . Dan semua orang sedar sekiranya banyak pahala kita akan dimasukan ke dalam syurga dan jika banyak dosa akan dihumban dalam neraka jahanam, namun perkara ini tidak diambil kira.

Semua ini berlaku kerana tamak haloba… kerana cintakan dunia dan boleh menimbulkan perasaan bangga diri terhadap manusia lain menyebabkan manusia khususnya kita umat Islam lupa semua itu. Perbuatan jahat dan mungkar khususnya yang dibicarakan soal salahguna kuasa dan rasuah tetap berluasa. Mengapa…. ianya berlaku sedangkan kita tahu semua ini?

Khamis, 20 November 2014

DUNIA INI KECIL





EMPAT tahun lalu ketika saya berpindah ke Padang Serai, saya teringat masa kecil emak dan adik beradik saya yang di panggil Kak Esah selalu juga datang ke Guar Lobak, tapi saya tak tahu rumah siapa. Saya juga teringat adik beradik saya yang terkenal di kampung dengan panggilan Bakar Debok pernah tinggal di situ. Saya ingat dan berazam untuk cari namun saya tidak punya sebarang pertunjuk.

Cuma setiap kali saya jumpa kawan baru di Padang Serai dan dia beritahu tinggal di Guar Lobak, saya akan bertanya samada dia kenal tak Bakar Debok tapi dia telah lama berpindah tinggal balik di kampung sekejab kemudian berpindah ke Kuala Tasek. Tidak ada seorang pun yang kenal!

Lebih kurang sebulan yang lalu ketika saya duduk di kedai minum air dan baca ‘paper ‘ ada seorang berpangkat Pak Cik duduk bersama saya. Kami bersembang dan saya bertanya dia tinggal di mana. Dia memberitahu saya Terap Batu. Lalu saya bertanya dia samada dia kenal tak Pak Ngah Harun, orang terap batu dan berkahwin dengan orang kampung saya. Pak Ngah Harun ini merupakan seorang ustaz, Tok Imam dan Naib Kadi. Dia kenal sangat-sangat dan bercerita mengenai Pak Ngah Harun.

Kemudian saya memberitahunya saya adalah orang Machang Bubok. Pak Cit tu lalu bertanya, rumah saya dekat mana? Saya berkata belakang sekolah, dia terus bertanya saya anak siapa. Saya bertanya balik, dia kenal siapa orang yang tinggal di belakang sekolah. Dia bertanya saya adakah saya tinggal dekat rumah Esah Karim. Ya dekat sangat dan Esah Karim pangkat Kak, saya jawab. Lalu Pak Cit tu memberitahu dia mereka panggil Paksu Mid dan beritahu saya di situ orang panggil Bakar Boroi. Saya memberitahu yang anak saya kahwin dengan orang Terap Batu dan dia memang kenal besan saya.

Tadi kebetulan kami bertemu lagi dan berbual lagi dan sama-sama hendak balik lalu saya memberitahu Paksu Mid yang saya nak ikut kerana nak tahu di mana rumahnya. Bila masuk rumah dan diperkenal, Maksu, isteri Paksu Mid mula bertanya. Dan akhirnya dia ingat Mak saya dan masa dia ke sana dulu saya masih kecil pakai seluar pendek tak pakai baju, putih dan motel orangnya. Saya ketawa…

Moral cerita kalau kita ingat, berazam dan usaha tak payah banyak, sikit-sikit pun tak mengapa, Allah tetap membuka jalan untuk kita memperolihi atau mendapat apa yang kita nak. Dunia ini memang kecil tanpa pertunjuk yang jelas dan kuat orang yang saya ingat dan cari jumpa juga. Alhamdulillah.

PHD, FITNAH HANCURKAN KEKUATAN DAN TEMADUN


HANG TUAH telah dihukum oleh Sultan Melaka tanpa usul dan periksa. Hukuman dijatuhkan setelah Hang Tuah difitnah oleh pembesar negeri yang lain akibat cemburu, hasad dan dengki.
Hang Jebat bangun membela kematian Hang Tuah dengan kata lain menegak kebenaran dan keadilan. Dan Hang Jebat juga akhirnya mati ditangan Hang Tuah. Selepas itu kekuatan dan kepaduan Kerajaan Melayu Melaka hancur sehingga jatuhnya Kerajaan Melayu Melaka ke tangan Portugus pada tahun 1511.

BERDASARKAN PERISTIWA INI DIHARAP ORANG MELAYU YANG MENGAKU SEBAGAI ISLAM MENGAMBIL PENGAJARAN DARI PERISTIWA ITU KERANA SEJARAH BIASANYA BERULANG. DI SUDUT AGAM SENDIRI HASAD, DENGKI DAN FITNAH DILARANG KERAS OLEH AGAMA. JADI HENTIKAN HASAD, DENGKI  DAN FITNAH UNTUK MEMBINA SATU BANGSA YANG KUAT.

Janganlah kita hanya mengira kepentingan diri keluarga dan kelompok kita semata2 kerana ianya akan mengundang bencana dan menimbulkan hasad dan dengki. Sedangkan perasaan hasad dan dengki itu dilarang agama.

Firman Allah dalam Surah AlHasyr. Ayat 010 : "dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah belas kasihan dan rahmatMu".

Apabila timbul perasaan hasad dan dengki pasti akan timbul fitnah. Allah juga melarang keras fitnah. Firman Allah SWT dalam surah “al-Baqarah” – ayat 191 yang bermaksud: "….. dan perbuatan fitnah itu lebih dasyat kesannya dari perbuatan membunuh …..”

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Seseorang hamba yang membicarakan sesuatu yang belum jelas baginya (hakikat dan akibatnya), akan dilempar ke neraka sejauh antara timur dan barat.” (Riwayat Muslim)

JADI UNTUK MENJADI SATU BANGSA YANG KUAT... KITA PERLU BERSATU PADU BUANG  SIKAP YANG MEMENTINGKAN DIRI, KELUARAGA SAN SUKU SAKAT JUGA PERASAAN HASAD DAN DENGI YANG PASTINYA MENIMBULKAN FITNAH. BELAJARLAH DARI SEJARAH  KERANA  SEJARAH AKAN BERULANG.

Rabu, 19 November 2014

MINYAK RENDAH KUALITI LEBIH MAHAL DI MALAYSIA, LOGIKKAH?

Pada bulan Oktober lepas Kerajaan BN yang diterajui oleh UMNO ada membuat RASIONALISASI SUBSIDI MINYAK, menurut kerajaan subsidi minyak RON95 dikurangan subsidi sebanyak 20 sen menjadikan harganya 2.30/litre. Manakala diesel pula berharga RM2.20/litre. Kerajaan dikatakan masih menanggung subsidi untuk RON 95 ialah RM0.28/liter dan RM0.32/liter.


HARI INI KERAJAAN TELAH MENURUNKAN HARGA MINYAK RON97 KEPADA RM2.55.

BERDASARKAN PERKEMBANGAN INI MEMBUKTIKAN MEMANG SELAMA INI KERAJAAN BN YANG DITERAJUI OLEH UMNO TELAH MENIPU DAN MEMPERMAINKAN RAKYTANYA SENDIRI. SEKIRANYA RON97 RM2.55 TAK MENGAPA KITA KATAKAN TIADA SUBSIDI DI BERI MAKA MINYAK INI YANG RAMAI MENGATAKAN LEBIH BERKUALITI ADALAH LEBIH MURAH DARIPADA HARGA MINYA RON95 YANG KUALITINYA LEBIH RENDAH.

HARGA RON95 RM2.30/LITRE + SUBSIDI RM0.28/LITRE = RM2.58/LITRE
HARGA DIESEL RM2.20/LITRE + SUBSIDI RM0.32/LITRE = RM2.52/LITRE

LOGIKKAH , HARGA MINYAK YANG DIKATAKAN KURANG SIKIT MUTUNYA YANG DIGUNAKAN OLEH RAKYAT BIASA LEBIH MAHAL DARIPADA MINYAK YANG BERKUALITI? JELAS SEKALI KERAJAAN BN YANG DITERAJUI OLEH UMNO MENIPU RAKYATNYA SENDIRI.

Sabtu, 12 April 2014

APA DAH JADI HARGA DAGING SEGAR NAIK 100%?

HARI ini akhbar Berita Harian mendedahkan menjelang  musim perayaan akan datang, Hari Raya Aidilfitri & Aidiladha DAGING SEGAR dijangka akan naik 100% dimana sekarang dijual dengan harga RM24 – RM 28 sekilo dijangka akan mencecah RM40 sekilo. Bagi mereka yang menyertai korban dan kekurangan wang dinasihatkan untuk siap tabungan untuk membiayai kenaikan kos lembu hidup. APA DAH JADI? MACAM MANA JADI MACAM NI?

Dalam RMK-9 Kerajaan Malaysia telah meluluskan penubuhan NFC (National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFC) ) pada tahun 2008 bertujuan untuk menternak dan mengedar daging segar untuk rakyat negara ini. Disamping menternak sendiri difahamkan NFC menyediakan projek payung mengalakkan penternak kecil menternak dan membekal lembu hidup kepada NFC.



Rancangan yang menarik kerana usaha ini pasti akan mengurangkan kos mengimpot lembu hidup atau daging lembu daripada luar. Lalu pihak kerajaan memberikan pinjaman mudah RM250 juta dan Geran Kerajaan RM 6 juta. NFC juga di berikan tanah berbentuk pajakkan seluas 5000 ekardi Gemas, Negeri Sembilan kepada NFC.

Berdasarkan namanya NFC sepatutnya menjadi syarikat nasional yang mengeluarkan daging lembu segar tapi telah diserahkan kepada suami Ketua Wanita UMNO Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil, Datuk Dr. Mohamad Salleh Ismail. NFC menjadi syarikat milik penuh keluarga Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil.

Sayang semuanya hancur dan dan kesannya rakyat terpaksa menanggung akibat. Jika semua ini berjalan dengan baik maka Malaysia akan menjadi “BELANDA TIMUR”.

Isnin, 7 April 2014

BETULKAN NIAT


Abu Hurairah r.a. berkata; Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya Allah tidak melihat rupa mu, dan tidak melihat harta mu, dan tidak melihat keadaan mu, tetapi melihat amal dan hati mu”.

Setiap Amalan atau perbuatan Bergantung pada NIAT. Apa saja yang kita buat biarlah IKHLAS semata-mata kerana Allah dari sekecil-kecil perkara misalnya membuang pelepah kelapa yang menghalangi jalan hingga perkara yang besar seperti membantu kawan yang menghadapi musibah atau meringgankan bebannya atau meyibarkan risalah Allah dan sebagainya, perlu disertai dengan NIAT kerana ALLAH bukan sebab yang lain. Kita boleh mengatakan memang itu kerana ALLAH tapi hakikatnya ALLAH MAHA MENGETAHUI.

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin ‘Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah s.a.w.bersabda maksudnya : “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan..”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Para Ulama’ telah bersepakat mengatakan bahawa setiap amalan yang dilakukan oleh Mukmin yang mukallaf tidak dikira dari sudut syara’ dan tidak diberi pahala dengan hanya melakukannya kecuali disertai dengan niat. Niat adalah salah satu daripada rukun di dalam ibadat langsung (al-‘ibadatul maqshudah) seperti solat, haji dan puasa. Ibadat-ibadat tersebut dikira tidak sah kecuali apabila dilakukan dengan niat. Begitu jugalah dengan perbuatan-perbuatan lain kalau dibuat bukan kerana Allah akan menjadi sia.

Niat yang ikhlas untuk melakukan sesuatu ibadah atau perbuatan adalah terletak dihati. Niat inilah menjadi ibu dalam semua amal ibadah, amal soleh dan amal kebajikan yang kita lakukan. Ibadah dan pekerjaan kita akan terbatal dan tidak dipandang oleh Allah s.w.t apabila tidak ada niat atau niatnya menyempang dari tujuan asal.

JESTERU ITU PEBETULLAH NIAT DAN TINDAKAN KITA SUAPAYA KITA TIDAK TERMASUK ORANG YANG RUGI, BUAT PERKARA BAIK TAPI MENJADI SIA-SIA. MISALNYA ORANG BERNIAGA, BARANG SEMUA HABIS ORANG TENGOK LAKU DAN PASTI UNTUNG TAPI UNTUNGNYA ENTAH KE MANA KERANA SILAP PENGKIRAAN.