Jumaat, 3 Ogos 2018

NOSTALGIA BUKIT GANTANG




Kunjongan saya dan kawan-kawan Roy Alkanz dan Mohamad Irwan  ke  Resort Tok Haji Samad Changkat Ibol, Bukit Gantang baru-baru ini sebenarnya mengembalikan nostalgia lama semasa saya  berusia 7/8 tahun dahulu.

Kenangan lebih 50 tahun lalu  di mana  emak saya  selalu membawa saya  ke Bukit Gantang.   Ketika itu Tok Wan Saleh dan Tok Saadiah tinggal di sana sebelum berpindah ke Kubu Gajah,  Bukit Merah, Semanggol.


Saya  ingat2 lupa tapi yang pasti  rumah Tok Wan Saleh tepi jalan besar.   Di kawasan rumah Tok Wan Saleh terdapat banyak pokok-pokok buah2an seperti durian, rambutan, manggis dan lain2.

Saya  masih ingat kalau kami ke sana Tok Saadiah pasti  akan menghidangkan sambal durian ketika makan nasi dan kalau musim buah saya akan masukan isi manggis sama ke dalam sambal itu yang membuatkan Tok Saadiah selalu tersenyum.

Untuk ke Bukit Gantang pula saya  dan emak   terpaksa naik dan turun 4 buah bas. Kami akan naik bas dari kampung ke Bukit Mertajam. Kemudiannya kalau tidak silap, kami naik  bas dari Bukit Mertajam ke Nibong Tebal. Dari Nibong Tebal kami naik bas ke Parit Buntar dan dari Parit Buntarlah kami ambil bas ke Bukit Gantang.


Kalau dikenangkan saya dapat lihat bertapa gigihnya emak yang mengheret saya yang masih kecil naik dan turun bas untuk  membawa saya  ke rumah ayahnya. Memang selalu juga saya dan emak ke Bukit Gantang.

Kali ini saya dan kawan-kawan Resort Tok Haji Samad Changkat Ibol, Bukit Gantang adalah untuk melihat dan meninjau resort tersebut yang masih dalam pembinaan di samping makan durian. Sekiranya resort itu siap sepenuhnya dan jika ada rezeki adalah kerja yang akan kami lakukan.

Namun pembinaan resort itu masih lagi banyak yang perlu disiapkan. Berdasarkan pengamatan saya ada kira-kira 20 hingga 30% lagi dan jangkaan mengikut bulan rasanya paling cepat 3 bulan lagi.













Tiada ulasan: