Isnin, 23 Mac 2009

PERTEMUAN DENGAN KAWAN LAMA

LAZIMNYA apabila pada setiap hari sabtu atau ahad aku akan ke kulim untuk membeli tembakau. Biasanya aku akan singgah di gerai Hj. Yusof yang aku panggil Pak Chop orang Bukit Teh. Gerai Pak Chop ini terletak di sebelah supermarket Yawata dulu.

Dulunya aku sering ke rumah Pak Chop pada sebelah malam untuk membeli gulai ayam. Pak Chop akan memasaknya malam untuk dijualnya pagi esok dan orang-orang bukit teh dan kampong aku akan ke rumahnya untuk beli nasi dan lauk ayam. Gulai ayamnya begitu sedap malah anak sulung aku Mohd Al-Zaim hampir setiap hari hendakkan gulai ayam Pak Chop sehinggakan suatu hari arwah emak aku pernah berkata kepada anak aku “payah-payah esok hang menikah dengan anak Pak Chop”.

Itu dulu tapi hari ini gulai ayam di gerai Pak Chop bukan lagi seenak dulu, biasa saja. Mungkin bahan masakannya sudah dikurangkan ataupun kini dia guna rempah biasa dan mungkin dulu rempah giling. Aku pun tak tahu dan tak pernah bertanyanya. Sekarang makanan kegemaran aku di gerai Pak Chop adalah mee bandung atau mee kauh, itu saja makanan aku jika aku singgah di gerainya.

Selepas itu aku akan ke kedai tembakau, dan kelmarin apabila aku ke kedai tembakau aku telah bertemu kawan lama yang pernah sama-sama bekerja di Franklin Porcelian, Kulim. Husien adalah supervisor bahagian dry ware manakala aku pula Junior Supervisor bahagian Deco.

Sesuatu yang menarik dalam pertemuan ini walaupun kami telah lama tak jumpa selepas aku berhenti daripada Franklin di sekitar pertengahan tahun 80an tapi dia masih ingat malah dia juga masih mengenali aku ketika aku muncul di TV3 dalam program Misteri Nusantara lebih kurang sebulan lepas. Lalu dia bertanya aku pasal Bukit Seraya dan bertanya soal keluarga masing-masing.

Sebenarnya banyak yang hendak kami bicarakan tapi memandangkan masa tidak mengizinkan maka kami berpisah dan aku terlupa untuk mengambil nombor telefonnya. Aku juga terlupa untuk merakam gambarnya untuk aku masukan dalam blog ini. Aku berharap agar Allah dapat memberikan kami kesempatan untuk bertemu dan berbual panjang kerana banyak perkara yang boleh dicakapkan sepanjang perpisahan itu. Aku juga berharap agar aku dapat merakam semua pertemuan dengan kawan-kawan lama untuk aku ceritakan dalam blog ini.

Sesungguhnya banyak pengalaman dan pengajaran yang dapat kita ceduk daripada pengalaman kawan-kawan kita dan mereka juga dapat mengambil pengalaman dan pengajaran daripada pengalaman kita. Semuga pengalaman yang pernah kawan kita alami itu dapat dijadikan pengajaran dan panduan kita untuk menjalani kehidupan di maya pada yang penuh dengan cubaan dan dugaan ini.

Tiada ulasan:

JUMPA KAWAN LAMA DATUK BAKAR

AGAK lama saya tidak menemui  Datuk Abu Bakar Abdullah  kerana beliau banyak menetap di Kuala Lumpur. Cuma baru-baru ini  ketika beliau bal...