Khamis, 20 November 2014

PHD, FITNAH HANCURKAN KEKUATAN DAN TEMADUN


HANG TUAH telah dihukum oleh Sultan Melaka tanpa usul dan periksa. Hukuman dijatuhkan setelah Hang Tuah difitnah oleh pembesar negeri yang lain akibat cemburu, hasad dan dengki.
Hang Jebat bangun membela kematian Hang Tuah dengan kata lain menegak kebenaran dan keadilan. Dan Hang Jebat juga akhirnya mati ditangan Hang Tuah. Selepas itu kekuatan dan kepaduan Kerajaan Melayu Melaka hancur sehingga jatuhnya Kerajaan Melayu Melaka ke tangan Portugus pada tahun 1511.

BERDASARKAN PERISTIWA INI DIHARAP ORANG MELAYU YANG MENGAKU SEBAGAI ISLAM MENGAMBIL PENGAJARAN DARI PERISTIWA ITU KERANA SEJARAH BIASANYA BERULANG. DI SUDUT AGAM SENDIRI HASAD, DENGKI DAN FITNAH DILARANG KERAS OLEH AGAMA. JADI HENTIKAN HASAD, DENGKI  DAN FITNAH UNTUK MEMBINA SATU BANGSA YANG KUAT.

Janganlah kita hanya mengira kepentingan diri keluarga dan kelompok kita semata2 kerana ianya akan mengundang bencana dan menimbulkan hasad dan dengki. Sedangkan perasaan hasad dan dengki itu dilarang agama.

Firman Allah dalam Surah AlHasyr. Ayat 010 : "dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah belas kasihan dan rahmatMu".

Apabila timbul perasaan hasad dan dengki pasti akan timbul fitnah. Allah juga melarang keras fitnah. Firman Allah SWT dalam surah “al-Baqarah” – ayat 191 yang bermaksud: "….. dan perbuatan fitnah itu lebih dasyat kesannya dari perbuatan membunuh …..”

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Seseorang hamba yang membicarakan sesuatu yang belum jelas baginya (hakikat dan akibatnya), akan dilempar ke neraka sejauh antara timur dan barat.” (Riwayat Muslim)

JADI UNTUK MENJADI SATU BANGSA YANG KUAT... KITA PERLU BERSATU PADU BUANG  SIKAP YANG MEMENTINGKAN DIRI, KELUARAGA SAN SUKU SAKAT JUGA PERASAAN HASAD DAN DENGI YANG PASTINYA MENIMBULKAN FITNAH. BELAJARLAH DARI SEJARAH  KERANA  SEJARAH AKAN BERULANG.

Tiada ulasan:

JUMPA KAWAN LAMA DATUK BAKAR

AGAK lama saya tidak menemui  Datuk Abu Bakar Abdullah  kerana beliau banyak menetap di Kuala Lumpur. Cuma baru-baru ini  ketika beliau bal...