Sabtu, 10 September 2022

AKU RINDU

 




SUDAH agak lama saya tak balik kampung dan lepak dengan kawan-kawan. Sejak Pandemik Covid 19 melanda negara dan dunia lebih kurang dua tahun. Sejak Pandemic Covid 19 melanda dalam waktu yang sama  saya juga sakit. Saya tak boleh jalan sempurna macam dulu walaupun saya boleh juga keluar minum dan beli barang keperluan saya tapi keluarga tak bagi gerak jauh-jauh sekadar sekitar Padang Serai dan kawasan berdekatan sahaja.

Disamping tak boleh lepak dengan kawann-kawan di kampung saya juga tak boleh ke  Tokun makan mee kegemaran saya. Saya juga tak oleh ke ekan Bukit Mertajam  makan Nasi Kandar Ali yang mana ayam negronya saya sukan sangat. Saya juga ada beberapa perancangan nak buat video Youtube juga tak boleh , saya pun masih belum sihat betul. Jadi saya buat apa yang boleh saya lakukan waktu ini. Jadi saya buat apa yang boleh saya buat dulu.

Entah bila saya nak kembali sihat macam dulu saya pun tak tahu hanyaAllah saja yang tahu kerana Dia Maha Mengetahui. Namun saya tetap bersyukur saya masih bergerak cara saya di kawasan Padang Serai ini. Saya redha akan ketentuan Allah ini, saya yakin Allah sayangkan saya dan mengugurkan dosa-dosa saya itu.

Walaupun  saya rasa tidak pernah melakukan dosa-dosa besar tapi dosa-dosa keci l sama ada saya sedar atau tak tetap ada kerana saya manusia lemah. Walaupun dosa-dosa  kecil tapi bila terkumpul jadi banyak. Mungkin dosa-dosa inilah yang  hendak Allah gugurkan. Jadi terima dan redha  sajalah dan saya juga telah berusaha mengubatinya tapi masi belum bertemu jodoh.

Dalam redha saya juga memendam rasa rindu untuk minum kopi dan lepak dengan kawan-kawan, saya  juga teringin sangat nak makan mee tokun dan Nasi Kandar Ali. Entah bila saya dapat mengubati kerinduan ini, hanya Allah yang tahu.

Sakit ini banyak mengajar saya tentang kehidupan. Saya betul-betul tahu dan kenal  mana teman, kawan dan sahabat.

Sayyidina Ali bin Thalib pernah ditanya berapa jumlah sahabatnya. Sayyidina  Ali menjawab “AKU TIDAK TAU. Tungguhlah nanti ketika AKU sedang kesulitan, lalu lihatlah berapa orang yang masih SETIA membersamaku. Itulah SAHABAT sejatiku"


KLIK UNTUK IKUTI CHANNEL YOUTUBE SAYA

"DUDA DAN JANDA HIDUP SEPI"



Tiada ulasan: