Rabu, 7 September 2022

OMBAK MENGHEMPAS PANTAI

 



Jika kita berada di tepi pantai kadang-kadang kita lihat ombak akan membelai lembut pantai. Ada masanya ombak akan menghempas pantai dengan kasar. Ada ketikanya apabila laut bergelora ombak akan menghempas pantai dengan ganas.

Fenomena ombak dan pantai ini umpama sikap manusia kadang kalanya lembut, pada satu-satu ketikanya kasar dan pada waktu yang lain agak keras. Sikap ini bergantung kepada keadaan.

Begitulah Allah menjadikan alam ini dengan manusia saling berkait rapat kalau kita rajin mengkajinya.

Puisi OMBAK MENGHEMPAS PANTAI ini   adalah puisi saya terkandung dalam Antologi PUISI LAUT terbitan Jabatan Laut Semenanjung Malaysia pada tahun 2004.

Puisi ini saya hasilkan untuk menyertai Pertandingan Puisi Maritim anjuran Jabatan Laut Semenanjung Malaysia.

Mengikut komentar juri pertandingan ini, mereka menerima lebih 500 puisi selain mereka yang memenangi hadiah pihak penganjurtelah memilih 200 puisi untuk diantologikan.

Walaupun saya tidak memenangi sebarang hadiah dalam pertandingan ini namun saya tetap bersyukur kerana puisi saya terpilih dalam 200 puisi daripada 500 lebih puisi untuk diantologikan. Syukur Alhamdulillah.

Inilah puisinya “OMBAK MENGHEMPAS PANTAI”

OMBAK MENGHEMPAS PANTAI

 

Aku berjalan-jalan di gigi pantai

Sendirian, menikmati panorama  alam

Sambil menghirup angin  laut yang segar

Menjadikan aku tenang dan damai

 

Aku juga dapat lihat ombak

Yang menggunung dan bergulung di tengah samudera

Berlari pantas menghempas pantai dan berlalu pergi

Kemudian menggunung dan bergulung lagi

Datang lagi menghempas pantai

Berkali-kali tanpa mengenal erti jemu

 

Aku juga lihat ombak jauh di tengah  samudera raya

Mengumpul tenaga

Menggunung dan bergulung

Bagi menghempas pantai

Tanpa kenal erti jemu dan putus asa

 

Kini terpeta di benakku

Untuk mencapai tujuan hidup

Kita perlukan kerjasama

Kita perlukan perpaduan

Untuk membina kekuatan

Bagi menghadapi apa juga rintangan

Dengan semangat yang kental

 

Karya : Arzaman Sulaiman

Batu Feringgi, Pulau Pinang


KLIK UNTUK IKUTI VIDEO DARI CHANNEL SAYA

ZAHID TERKAPAI-KAPAI (BAB 5 RUSUH DI KUALA)




Tiada ulasan: