Isnin, 22 Oktober 2007

BAGAIMANA AKU MENULIS

Banyak Membaca Kunci No.1
Anda ingin menjadi penulis? Anda berhasrat jadi pemberita atau wartawan? Samada anda ingin menjadi pemberita.wartawan atau pun penulis formula hanya satu banyak membaca. Membaca dan terus membaca apa saja tanpa jemu. Disamping kalau hanya punya peluang dan kesempatan untuk belajar secara formal bagi mendapatkan sijil untuk melanjutkan pelararan dibidang tersebut.
Pembacaan merupakan anak kunci utama untuk menjadi pe
mberita, wartawan mahu pun penulis. Ingat! Tidak ada jalan pintas, sekiranya anda melanjutkan pelajaran dibidang ini setinggi mana sekali pun tetapi ada kurang membaca, maka anda tidak mempunyai pengetahuan yang cukup untuk menulis dengan baik.
Jesteru itu bacalah apa saja baik berita,rencana,cerpen, sajak,novel atau buku-buku yang memberikan ilmu pengetahuan lain. Pembacaan ini banyak membantu ketika kita anda menulis nanti.Apabila anda banyak membaca ia akan memberikan anda idea untuk berkarya, kata orang ilham. Ilham tidak datang begitu saja, ilham akan datang apabila kita tahu mengenai sesuatu perkara maka barulah boleh kita perkembangkannya lebih lanjut lag
i.- SILA KLIK RENCANA PENUH.

Tiada ulasan: